Strategie
Hoe blijf je als organisatie wendbaar in een steeds sneller veranderende wereld? Het antwoord ligt bij de mensen binnen je organisatie. Zij hebben het vermogen om snel te kunnen reageren op externe ontwikkelingen. Het is dan ook essentieel om te werken aan een organisatie waarin de mensen de strategie niet alleen begrijpen, maar ook dragen en de ruimte en energie voelen om te kunnen innoveren. Maar hoe organiseer je dat?
Participatieve strategievorming
Vaak ligt de nadruk op het maken van een “perfect” strategiedocument. Er wordt veel tijd besteed aan het beschrijven van de visie, missie en doelen, maar te weinig aan de implementatie en praktische vertaling naar de organisatie. Het te laat of niet betrekken van de medewerkers en belangrijke stakeholders bij het proces leidt tot een gebrek aan betrokkenheid en draagvlak. Hierdoor voelen ze zich geen eigenaar van de strategie en is er weinig motivatie om bij te dragen aan de uitvoering.
Wij zien strategie als een participatief proces; de inhoud is belangrijk, maar uiteindelijk zijn het de mensen die een ingezette koers al dan niet tot een succes maken. Zij maken de interpretaties van de werkelijkheid, brengen de ideeën in en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering. Wij besteden daarom veel aandacht aan de balans tussen de analyse en de menselijke kant in een strategietraject. Een doordachte strategie biedt richting, maar de medewerkers brengen deze tot leven in de uitvoering.
Strategische wendbaarheid
Het is voor organisaties van groot belang om strategisch wendbaar te zijn. Ze moeten zich effectief kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden, zonder de de visie en kernwaarden uit het oog te verliezen. De technologische en maatschappelijke ontwikkelingen gaan snel en de marktomstandigheden veranderen continu. We leven in onzekere economische en geopolitieke omstandigheden, de behoefte en verwachtingen van de klanten veranderen continu en de concurrentie neemt toe. Om relevant te blijven als organisatie moet je hierop anticiperen.
Wij helpen door het bieden van houvast, door het inrichten van een adaptieve governance. Leren en experimenteren centraal te stellen en de samenwerking met andere organisaties te stimuleren.
Keuzes maken en focus aanbrengen
Verder zien we dat veel strategieën niet concreet genoeg zijn. Strategische doelen en thema’s blijven vaak vaag en algemeen. Het ontbreekt aan duidelijke prioriteiten, acties en meetbare doelen. Dit heeft als resultaat dat er geen duidelijke focus is. Hierdoor proberen organisaties alles tegelijk te doen en stellen ze te veel strategische doelen op. Het gebrek aan focus zorgt ervoor dat medewerkers overbelast raken. Wij helpen organisaties met de inrichting van strategisch portfoliomanagement en het inrichten van een goede sturing op de strategie uitvoering.