Financiële sector — Geïntegreerde businessmodellen

Tegenwoordig verwachten klanten een naadloze (online) ervaring waar financiële diensten volledig zijn geïntegreerd. Dit vraagt om een nieuwe aanpak van compleet geïntegreerde producten en een nieuw businessmodel waar de klantervaring centraal staat. Traditionele financiële instellingen moeten hier een been bijtrekken om aan de nieuwe klantverwachtingen te voldoen en onderdeel te zijn van het geheel en niet (meer) te focussen op de eigen producten als doel op zich.

Klanten verwachten meer

Nu het huidige businessmodel van banken, verzekeraars en pensioenfondsen onder druk komt te staat, is een nieuwe aanpak nodig. Een nieuwe kijk op de wereld. Traditionele financiële diensten worden minder afgenomen. Het tijdperk van embedded finance breekt aan en het integreren van financiële diensten wordt de regel. Verzekeringen, bancaire producten, pensioendiensten volledig onderdeel van een app, technologie of dienst. In deze nieuwe wereld staat de klant ervaring centraal.

Klantervaring wordt dan ook de nieuwe driver van de volgende fase van digitalisering. Het aanbieden van een naadloze ervaring voor gebruikers wordt cruciaal om succesvol te zijn en te blijven. Financiële dienstverleners zullen hun pijlen radicaal moeten richten op de klant en de ervaring. Dit vraagt een omslag, weg van de traditioneel financiële producten, maar een duidelijk klant en product ervaringsfocus.

Een nieuw businessmodel is nodig

Het gaat om het sluiten van slimme, strategische partnerships om in een nieuw geïntegreerd landschap succesvol te zijn. Financiële instellingen zullen hun businessmodel moeten heroverwegen. Weg van end-to-end keten, maar modulair samenwerken met een groot aantal partijen. Dit vraagt om een schaalbare en flexibele dienstverleningen met de organisatie die in staat is om dit te leveren.

Deze omwenteling heeft impact op de gehele financiële sector en de organisaties hierbinnen. Het is een fundamentele verandering van organiseren, het inrichten van producten en oriëntatie van de organisatie. Financiële instellingen zullen hun producten volledig moeten vernieuwen om aan de eisen van de ecosysteem partners en daarmee klanten te kunnen voldoen. Een andere manier van waarde creatie en ondernemen is nodig. Banken, verzekeraars en pensioenfondsen moeten gaan innoveren, op een manier die nieuw, geïntegreerd en vooral klantgericht is.

Onze experts helpen, versnellen en dagen uit

Wij helpen financiële dienstverleners om deze stap te maken. Door met een aangescherpte, toekomstgerichte strategie te komen en het businessmodel aan te passen. Onze experts navigeren in dit sterk veranderende landschap en helpen om jouw gehele organisatie klaar te maken om succesvol te zijn binnen deze nieuwe werkelijkheid.

Jamiel is expert op dit gebied, meer weten?
Neem contact op
Praten met een expert?
Neem contact op

Wat bieden wij?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Toekomstbestendige embedded finance strategie opstellen en opbouwen van betekenisvolle relaties met (ecosysteem)partners.

Ontwerpen van en transformeren naar een nieuw Target Operating Model waar de organisatie zich bevindt binnen het complexe ecosysteem.

Ontwikkelen van innovatievaardigheden om grensverleggende financiële diensten en proposities te ontwerpen, bouwen en uitrollen.

Verhogen van digitale en technologische volwassenheid om geïntegreerde en modulaire producten aan te kunnen bieden en flexibiliteit in te bouwen.

Relevante items