Implementatie van GGD Contact bij GGD Fryslân

Bron-en contactonderzoek was een zeer belangrijk middel in de bestrijding van de COVID-19 pandemie. Met het nieuwe systeem GGD Contact kon dat onderzoek nog sneller en veiliger verlopen dan voorheen. SeederDeBoer ondersteunde GGD Fryslân bij de implementatie van GGD Contact als nieuw systeem.

In de tweede golf van de coronacrisis bleek het systeem voor bron- en contactonderzoek van de GGD niet toereikend voor grootschalig en intensief gebruik. VWS en GGD GHOR gaven opdracht tot het bouwen van een nieuw systeem: GGD Contact. Een gebruikersvriendelijke, stabiele applicatie waar medewerkers efficiënt mee kunnen werken, dat bovendien voldoet aan alle noodzakelijke privacy-maatregelen. GGD was is een van de praktijktest regio’s van GGD Contact en ging als een van de eerste regio’s in Nederland live.


Babs Briels was als transitiecoördinator verantwoordelijk voor de vertaling van het landelijk beleid naar regionaal niveau en dus druk aan de slag met de implementatie van GGD Contact. “We gingen niet in één keer over op het nieuwe systeem, maar werkten in stapjes”, vertelt ze. “Als eerste implementeerden we de het onderdeel ‘gespreksondersteuning positief geteste burgers’. De antwoorden op de vragenlijst werden zowel in GGD Contact als in een tabel in het oude systeem gezet. Zo wisten we zeker dat er geen informatie verloren zou gaan.”


Gemotiveerd

Tijdens de implementatieperiode waren de aantallen besmettingen relatief laag, waardoor de medewerkers van GGD Fryslân de tijd hadden om het systeem uit te testen. “We oefenden veel, probeerden alles uit”, vertelt Babs. “GGD Contact werkt heel intuïtief. Het is ontworpen op basis van de verhalen en wensen van gebruikers, dus het sloot heel goed aan bij de gewenste werkwijze. De ingebruikname verliep dan ook vlot. De medewerkers van GGD Fryslân waren super gemotiveerd en wilden graag leren. We hadden ambassadeurs benoemd die andere collega’s weer verder hielpen. Hierdoor was er weinig weerstand. Dat zorgde voor een fijne werkomgeving”.

En dat merkte Marike van der Molen, teamcoördinator bron-en contactonderzoek, ook. Zij is erg blij met de vlotte wijze waarop GGD Contact geïntroduceerd werd bij de medewerkers. “Je kunt dit systeem altijd opnieuw gebruiken én gemakkelijk aanpassen, waardoor het bruikbaar is in het geval van nieuwe pandemieën, of eventueel bij andere infectieziekten. Hierdoor is ons werk niet voor niets geweest.”

Korte lijntjes

Dat de implementatie bij GGD Fryslân zo vlot verliep, heeft veel met het werk van Babs te maken, vindt Marike. “Zij was heel goed bereikbaar, hield ons van alles op de hoogte – ook in het weekend als dat nodig was – en zorgde voor korte lijntjes. Zo introduceerde ze bijvoorbeeld een groepsapp, waarin iedereen vragen kon stellen. Ook organiseerde ze Teams sessies waarin medewerkers op de hoogte werden gehouden van de laatste ontwikkelingen. Hierdoor kreeg ze iedereen mee. Mede dankzij Babs zijn we goed voorbereid op de toekomst.”

Deze collega's kunnen je meer vertellen

Verder lezen

Podcast
Verandergasten - In gesprek met Rebecca Abma-Schouten
Podcast
Verandergasten - In gesprek met Prof. Bart Berden
Podcast
Verandergasten - In gesprek met Marc Blom
Podcast
Verandergasten - In gesprek met Martin de Heer
Vacature
Senior Consultant databeschikbaarheid in de zorg
Artikel
Een internationaal register voor gegevens over zeldzame solide kankers: hoe richt je dat toekomstbestendig in?
Blog
Zorgen op een andere manier: van verpleegkundige naar adviseur
Case
Nieuwe strategie bij het Prinses Máxima Centrum ..
Artikel
De kracht van AI in de zorg
Case
Toekomstbestendige capaciteitsplanning huisartsenzorg in ..
Case
Andere mindset in ziekenhuis voorkomt faillissement
Case
Digitalisering van HR processen in het Erasmus MC ..
Case
Een gedragen visie en besturingsmodel voor een huisartse ..
Case
Implementatie van GGD Contact bij GGD Fryslân ..
Case
Veel impact in korte tijd voor het Erasmus MC ..
Case
Een betere regionale samenwerking bij Jeugdhulpregio Foo ..
Case
Reorganiseren met aandacht voor mensen in het Erasmus MC ..
Artikel
Financiering als versneller van Zorgtransformatie
Artikel
Interview met Cathy van Beek
Evenement
Instapsessie Jonge Zorgveranderaars
Case
Bouwen aan betere databeschikbaarheid bij de NFU ..
Case
Reorganisatie bij het UMCG ..
Case
Duurzaam verbeteren van de bedrijfsvoering bij IKNL ..
Artikel
Het zorginfarct: De kracht van de jonge generatie in verbinding
Blog
"De Nederlandse zorg een stukje beter maken door goede uitwisseling van medicatiegegevens!" — Eva Koster
Artikel
#6 KOPZORGEN — In gesprek met Thijs Merkx
Artikel
De reis naar passende zorg op de juiste plek
Artikel
#5 KOPZORGEN — In gesprek met André Rouvoet
Artikel
#4 KOPZORGEN — In gesprek met Sjaak Wijma
Artikel
#3 KOPZORGEN — In gesprek met Jan Engelen
Artikel
#2 KOPZORGEN — In gesprek met Emmeke van Eersel
Artikel
#1 KOPZORGEN — In gesprek met Peter Dijkshoorn
Case
Complete zorginformatie bij Registratie aan de bron ..
Case
Samenwerking tussen het Prostaatkankernetwerk NL en SeederDeBoer
Case
Sint Franciscus Gasthuis en het Vlietland Ziekenhuis: groeien door samen te veranderen
Case
Harmonisatie en integratie bij het Amsterdam UMC ..

Je gaat nu naar de
Hieroo website